חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ביקורות ומאמרים
תגיות
תרגומים
מדיה
Print Friendly, PDF & Email
באותו עניין

סדר הלילה הזה

שירים ורישומים

הבמה, בית הספר לתיאטרון חזותי | ירושלים | תש"ן, 1989

"סדר הלילה הזה" – מחזור שירים ורישומים שנוצר לרגל האירוע "סדר הלילה הזה", 1989, על ידי מיכל גוברין (שירים), אורנה מילוא ודורון ליבנה (ציורים ורישומים), ויצא לאור במהדורה מצומצמת בהדפסה עצמית, ובקיפול וכריכה מיוחדים בסיכות הידוק. השירים והרישומים קוראים מחדש את הרשימה המסתורית "קדש ורחץ", של פרקי הסדר, המתגלה כסיפור נוסף החבוי בלב ליל הסדר, אפוף הקולות, המדרשים ושכבות ההיסטוריה.   

כריכת החוברת

באביב 1989 החליטו קבוצה של אמנים, דורון ליבנה (צייר קונספט, אמן מייצגים ומורה לרישום בבצלאל), אורנה מילוא (ציירת), פרידה קלפהולץ (מעצבת תפאורה) ומיכל גוברין, להכין אירוע "סדר הלילה הזה", כדי לחפור בעזרת מבנה ערב הסדר וטקסט ההגדה, את התהום המיתית שמתחת לפני השטח. לעשות מעין "פסיכואנליזה תרבותית". לשפוך אור על השורש הסבוך של דימויים דתיים-לאומיים שמאכלס את התת-מודע הקולקטיבי.


עמוד מתוך החוברת: מצה. "כל מרכיב בהגדה קיבל פרשנות מילולית, צלילית וחזותית"

סדר הלילה הזה – מיהו עבד ומי לשנה הבאה בן חורין? איך לומר בנשימה אחת "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו" ואת "ועברתי בארץ-מצרים בלילה הזה והכיתי כל בכור"? מה משמעות ההבטחה "שעמדה לאבותינו ולנו בכל דור ודור (כש)עומדים עלינו לכלותינו"? ואיך לקרוא, "שפוך חמתך אל-הגויים, אשר לא ידעוך ועל ממלכות אשר בשמך לא קראו"?